At læse 300 ansøgninger – del 1

Den visuelt appellerende ansøgning

Det lyder af meget, men 300 ansøgninger er ikke længere et sjældent syn. Det gælder ikke kun for humanister og andre generalister, men for hele jobmarkedet. Det betyder ikke, at du skal opgive at søge – heller ikke stillinger, som er et stræk med dine erfaringer – men det betyder, at nummer ét lektion i jobsøgning, som du skal tage til dig, er denne:

Du er IKKE unik!

Ud af enhver stak ansøgninger vil mindst halvdelen af ansøgerne være nøjagtigt ligeså kvalificerede som dig, og du gør dig selv en bjørnetjeneste ved at tro andet. Der er en hårfin balance mellem selvsikkerhed og arrogance, og hvis du tror, du er enestående blandt ansøgerne, løber du risikoen for at falde til den forkerte side.

Det betyder dog ikke, at der bliver trukket lod om pladserne til jobsamtalerne. Der er masser af andre måder at skille sig ud fra mængden på. Den første er den visuelle fremtoning.

Visuelle tricks

Når man sidder med 300 ansøgninger, har man hverken tiden eller lysten til at nærlæse dem alle. Tålmodigheden forsvinder allerede efter 40-50 stykker. Derfor er det vigtigt at motivere din læser med alle de tricks, du har til rådighed. Vis dig selv fra dine bedste sider allerede ved første øjekast. Her er tre tricks, som med garanti vil øge interessen for din ansøgning.

Sæt billede på dit cv – du sidder måske med en formodning om, at et billede bliver vurderet efter, om du er tyk eller tynd, har hentehår eller kan være model i shampooreklame. Det er ikke sandt. Det er muligvis sandt for en meget lille procentdel af potentielle arbejdsgivere, men hvem gider helt ærligt arbejde for folk, som ansætter på sådanne kvalifikationer? Jeg tog hurtigt mig selv i som det første at bladre over på CV’et for at se, hvem jeg talte med. Det er motiverende at se personen bag teksten. Det gør den personlig. Men pas på med at sætte et modelbillede på, hvor du tydeligvis poserer for at se godt ud. De bedste billeder har naturlige smil og rigtige mennesker. Kig en ekstra gang igennem sommerferiebillederne, hvor du hyggede dig allermest.

 Skriv mindre, men bedre – der er en uskreven regel indenfor jobsøgning om, at din ansøgning kun må være en enkelt side lang. Den skal du overholde, men du kan gøre det endnu bedre end det. Hvor lang tid tog hver gennemlæsning af dit speciale, som måske bare var 60-80 tætskrevne sider? Hvor lang tid tager 300 ansøgninger (plus CV’er) mon? Nogle forfattere laver alenlange beskrivelser uden skyggen af et afsnit til at bryde oplevelsen op. Hvor god skal bogen ikke være, før du sluger disse? Det kan virke helt uoverskueligt at starte, hvis ikke man kan se en ende på det. Og husk nu at enden ikke er din side; det er bunden af bunken med 300 ansøgere. Jeg bruger personligt en venstremargen, som er meget bred, og forsøger ikke at skrive afsnit på mere end 6-7 linjer. Leg med brevskabeloner til du finder en, der passer dig. Den skal give luft på siden og gøre den overskuelig at starte på. Samtidig har det fordelen, at du er nødt til at være meget mere præcis med, hvad du vil fremhæve og hvordan. Din tekst bliver simpelthen bedre. Bonus på bonus. Og lige et ekstra bonustrick: Lav lige margener! Læsere, som er ligeglade er… ligeglade, men læsere som fx mig bliver voldsomt irriteret over det rod, det giver på siden, når de er fraværende. Der er intet at miste.

Lav et brevhoved – du skal have et brevhoved af samme årsag, som du skal have et billede på dit CV: det gør oplevelsen mere personlig. Jeg er glad for Photoshop og bruger gerne samme billede, som i headeren her i forskellige udgaver – dog udstyret med en taleboble, som er personligt rettet mod præcis den stilling, jeg søger (se eksempler nedenfor). Billedet er tegnet ovenpå et billede af mig selv, men selvom du ikke kan bruge Photoshop, er der stadig masser af andre værktøjer at bruge. Word alene har en masse ikoner og farver, og nettet er fuld af dem. Søg fx på flickr.com efter billeder. Pas dog på, før du bliver alt for interessant: mange virksomheder tænker på miljøet (og pengepungen) og printer i sort/hvid. Det skal være læseligt på et sort/hvid-print. Put i øvrigt gerne kontaktinformationer i headeren også. Så skal du ikke bruge plads i bunden på den slags kedelige sager.

Eksempel 1 - header

Eksempel 2 - header

Tænk over den visuelle helhed og før den igennem på dit CV også. Det betyder ikke noget, at du ikke er naturligt kunstnerisk anlagt. Det er jeg heller ikke. Søg inspiration på lister som denne over de bedste brochurer. Gå på opdagelse i boghandlere med mange bøger om grafisk design. Lad dig inspirere! Det kræver designevner at opfinde noget nyt – ikke at lægge sig op af andres idé.

Så vidt så godt. Hvis du ikke har en deadline til en ansøgning om en time, så prøv at lægge den fra dig og gør det her. Jeg vil garantere dig, at resultatet bliver bedre!

Skriv en kommentar

Filed under Uncategorized

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s