At læse 300 ansøgninger – del 2

Ja, nej, måske

Når man starter på en bunke med 300 ansøgninger er det svært at vide, hvad man skal forvente sig af niveauet. Professionelle rekrutteringsmedarbejdere har sikkert rutinen til det, men jeg har også mødt rigtigt mange ansættelsesudvalg, som uden tvivl var nye til feltet. Ligesom jeg i øvrigt selv var.

Jeg startede straks med at lave ja, nej, og måske-bunker. ‘Ja’ og ‘nej’ var indlysende nok dem, jeg tændte mest på eller straks afviste af forskellige årsager. Den allerstørste bunke var dog ‘måske’. Denne bunke bestod nærmest udelukkende af ansøgere, som var fuldt ud kvalificerede til stillingen, men som bare ikke rigtigt trængte igennem (et problemet i sig selv, når man søger PR og kommunikationsstillinger). Problemet for denne stak ansøgere er, at der altid er rigeligt med ansøgere i ‘ja’-bunken, så man vender aldrig tilbage til dem.

Jeg har derfor en teori om jobsøgning: den værste bunke, man kan havne i, er ’måske’-bunken.

Tag chancen!

Pointen er, at hverken ’nej’ eller ’måske’-bunken kommer til samtale. Sats på at gøre et indtryk, og undgå at være pæn, neutral, stilfærdig, formel ansøger. En knaldgod ansøgning vil efter min mening havne direkte i ’nej’-bunken hos arbejdsgivere, du alligevel ikke passer ind hos, og øverst i ’ja’-bunken de steder, du hører til.

At undgå ’måske’-bunken

Hvis man vil undgå at havne i min ’måske’-bunke, så er der nogle meget simple ting, man straks skal sørge for at fjerne fra sin ansøgning, hvis de er der på nogen måde. Jeg har tænkt mig at gå i dybden med konkrete alternativer og tips i fremtidige indlæg på denne blog, men her er i første omgang overskrifterne. Se også ”At læse 300 ansøgninger – del 1”.

Indledningen

Mit navn er Knud Eriksen. Jeg er 27 år gammel og bor i Aarhus. Jeg er nyuddannet cand. Mag., og jeg tillader mig hermed at søge stillingen som kommunikationsmedarbejder ved XX, set på Jobindex.dk den 2. januar 2013. Min motivation for at søge er, at jeg virkelig kan se, hvordan jeg kan udvikle mig i stillingen, og hvordan min uddannelse passer til jeres ønsker.”

Nu sidder du nok med tanken, at dette er en karikeret indledning. Det er det faktisk ikke – på nær den fede skrift. Det er muligvis en arketype, men det er mildest talt chokerende, hvor mange af disse, der florerer ude i verden i forskellige afskygninger. Udover at de er urimeligt kedelige at læse er de også fuld af informationer, som bør være åbenlyse ved et hurtigt blik på dit brevhoved eller øverste del af dit CV. Dette afsnit er 100% overflødigt og spild af plads, når du kun har en side til at præsentere dig selv. Læg vægten på kompetencerne.

Afslutningen

”Som medarbejder er jeg altid hårdtarbejdende og smilende. Jeg er god til at indgå i teams, men jeg arbejder også godt selvstændigt. Jeg er struktureret i min tilgang til opgaver, men også god til at håndtere uforudsete opgaver. Jeg møder til tiden og går ikke hjem, før der er styr på alting. Jeg er god til projektarbejde og til at overholde deadlines, og jeg er god til at formulere mig. Jeg er fantastisk, jeg er enestående, jeg er genial, jeg er den perfekte medarbejder, jeg kunne blive ved fire linjer mere med at beskrive alle mine fortræffeligheder”.

Du kan nok godt selv se, hvornår jeg mistede tålmodigheden med dette afsnit. Det er en meget almindelig standard at slutte af med et afsnit om sig selv som medarbejder, men det er forbløffende, hvor mange der vælger at slutte af med afsnit som dette – og det er end ikke det længste, jeg har set. Problemet med dette går igen i brødteksten på rigtigt mange ansøgninger, men er særligt åbenlyst i afslutningen, fordi de er så kompakt samlet i én uendeligt lang tekst: det er påstand på påstand på påstand, som jeg ikke har skyggen af årsag til at tro på.

Det svære jeg-tekst

Det er umuligt at undgå brugen af ”jeg” i en tekst som i bund og grund handler om én selv. Prøv dog at finde din seneste ansøgning frem og markér alle dine jeg’er med fed. Hvis de ligner teksterne her ovenfor, så følg med her på siden. Der kommer også et indlæg om tips og tricks til at undgå dem. Start dog allerede nu med at lave indledning og afslutning om og tjek, om alle dine afsnit starter med ”jeg”. Det er i sig selv en øjebæ for folk, der som jeg elsker en god tekst.

Skriv en kommentar

Filed under Uncategorized

Skriv et svar

