Den svære indledning

En ansøgning er et møde mellem to fremmede. Hvis det visuelle er førstehåndsindtrykket, når du træder ind i lokalet, så er indledningen håndtrykket. Gør det fast og godt og hav gerne et smil på læben.

Sæt konklusionen øverst

Indledningen er noget af det sværeste ved ansøgningen. Den bør ikke behandles som en formalitet; den bør tværtimod lynhurtigt opsummere dig som medarbejder og person, så din læser har lyst til at læse uddybningen. Glem alt om at bygge op til en konklusion. Det hele skal være klart her.

Et tænkt – men meget realistisk – eksempel:

”Mit navn er Svend, jeg er 25 år gammel og nyuddannet datamatiker. Jeg vil hermed gerne søge stillingen som it-supporter ved Telmore, som jeg har set på jobindex.dk den 25. maj. Min motivation for at søge stillingen er, at jeg mener, jeg har kvalifikationerne til den, og jeg i øvrigt kan se, hvordan jeg kan udvikle mig videre i denne stilling.”

Samme Svend kunne måske have skrevet:

”Her er endelig muligheden for at gøre hobbyen til levevejen! Som fuldblodsnørd er jeg fuldt ud vant til at være it-supporter for alle, jeg kender. Jeg har uddannelsen og den rette viden og kender allerede produkterne, da Telmore i forvejen er mit foretrukne teleselskab – og i øvrigt en virksomhed med nærmest uendelige muligheder. Kort sagt: jeg kan starte på mandag.”

Forskellen er forhåbentligt klar for enhver. Nu er Svend version 2 nok lidt mere friskfyrsagtig end nogle læsere vil føle sig. Pointen ligger dog i meget mere og andet end stilen. I første version remser Svend uvedkommende persondata op, som i stedet bør fremgå af hans CV. Han har tydeligvis været på jobsøgningskursus og hørt, at han skal skrive om sin motivation for at søge. Motivationen handler desværre kun om ham selv; den inddrager ikke på nogen måde virksomheden som andet end et værktøj for ham.

Svend, version 2, griber det noget anderledes an. Han har lidt selvironi og er tydeligvis stærkt engageret i sit fag. Han er også uddannet i det (pyt med hvornår; det står i dit CV, så du prøver ikke at skjule det), og hans entusiasme omfatter også hans kommende arbejdsgiver og alle de mange muligheder, der er der. Der er tydeligvis et menneske bag version 2, hvor en maskine kunne have opremset formaliteterne i version 1.

Inddrag virksomheden

Jeg tror fuldt og fast på, at hver eneste ansøgning skal være unik. Hermed sagt vil hver ansøgning altid indeholde sætninger, du har skrevet før, da du jo formentligt søger stillinger, som kræver de samme kompetencer. Hvor kompetencerne dog er de samme, er virksomhederne altid forskellige. Indledningen er et rigtigt godt sted at sætte fokus på dette.

Men jeg har lovet konkrete eksempler på denne blog, så det skal I få. Her er eksempler på, hvordan jeg selv har grebet indledningen an.

“Endelig et visionært samarbejde, som fra starten har tænkt EU-midler ind i projektets målsætning! Høj på succes med min første EU-ansøgning har jeg ledt med lys og lygte efter næste potentielle ansøger. At denne i dette tilfælde er et tværsektorielt samarbejde med et innovativt og internationalt udsyn er en helt fantastisk bonus”.

“Med en succesfuld EU-ansøgning under bæltet har jeg med et slag overhalet en lang række fundraisere indenom. Jeg drømmer nu om mere EU, mere fundraising, flere paragraffer og flere internationale kontakter. Kort sagt drømmer jeg ret præcist om den opslåede stilling som akademisk fuldmægtig ved XXX”.

“Med erfaring inden for kulturlivet, EU-fundraising, vindmøller og biblioteksverdenen tør jeg godt kalde mig selv en alsidig ansøger. Fællesnævneren er projektarbejde i alle faser, afskygninger og størrelser. Med masser af erfaring fra entreprenante brancher og en lille iværksætter i eget sind taler dette projekt til mig på alle måder”.

“Sikke et fantastisk sammenfald! I søger en projektmedarbejder med drive, kommunikationstalent, grafik indsigt og måske endda lidt viden om biblioteksvæsnet. Alt dette kan I få i én og samme person: mig! Jeg har arbejdet med mange forskellige ting fra EU-fundraising til administration af IT-projekter og teaterforestillinger, samt afvikling af diverse events. Bibliotekerne – især biblioteksafgiften – var en del af specialet. Jeg synes personligt, vi lyder som et fantastisk match”.

Det er altid grænseoverskridende at lægge sig selv ud til bedømmelse, men det er en grænse, det kan betale sig at arbejde på at flytte, da alle former for skriftligt arbejde altid bliver bedre af et ekstra sæt øjne. Jeg sidder naturligt nok med lysten til at forklare og delvist undskylde for dele af disse eksempler, så ingen dømmer for hårdt, men det vil jeg ikke. Fælles for alle disse eksempler er nemlig én ting: de indleder ansøgninger, jeg er kommet til samtale på.

Der har givetvis været meget stort sammenfald mellem mine erfaringer og deres behov, og jeg har et meget målbart resultat at prale af, men sådan vil det være for mange, som end ikke kommer i betragtning. Alle disse eksempler fremhæver i første afsnit alle mine bedste årsager til, at jeg passer til stillingen. Ingen, der læser dem, kan være i tvivl om, at jeg opfylder de formelle krav.

Læs dine ansøgninger igennem en gang til. Hvor mange pointer har du med i din indledning?

Skriv en kommentar

Filed under Uncategorized

Skriv et svar

