Fokus på kompetencerne

En ansøgning er en jeg-tekst, men med nogle simple tricks kan du fjerne fokus fra ”jeg”. Det handler nemlig ikke om dig. Det handler om dine kompetencer. Vi er nået frem til brødteksten.

Den autoritative ansøgning

Autoritet er vigtig. Den viser din tiltro til dine egne kompetencer og gør dine påstande troværdige. Jeg har tænkt mig at skrive mere om dette på et senere tidspunkt, men for nu er der især to små ord, jeg vil skrive om, som modarbejder autoritet i ansøgninger: ”jeg” og ”men”. Den gode nyhed er, at ved at undgå overdreven brug af “jeg”, kan du også tvinge dig selv til at skrive i et sprog, som helt automatisk indgyder autoritet i din ansøgning.

Mig, mig, mig

”Jeg” er et forfærdeligt kedeligt ord at læse – og i øvrigt også at høre hele tiden. Man skal være varsom med brugen, selvom ordet hverken kan eller skal undgås helt. “Jeg” lukker teksten omkring dig, men ved at vende disse sætninger lidt rundt lægger du fokus på dine kompetencer og opnår samtidig et langt mere varieret sprogbrug, hvilket er ganske enkelt mere behageligt for læsere – også de læsere, som ikke ved, de bemærker den slags.

Eksempel:

Jeg er uddannet i engelsk, og jeg har derfor bredt kendskab til den britiske kultur.

Løsning 1: Med en uddannelse i engelsk har jeg også opnået bredt kendskab til den britiske kultur.

Løsning 2: Et bredt kendskab til den britiske kultur følger naturligt med min uddannelse i engelsk.

Indholdet er det samme i disse tre sætninger, men når ”jeg” flyttes længere ind i sætningen eller helt undgås, flyttes fokus fra dig og over på dine kompetencer, som i stedet bliver det første, der læses. De første ord i en sætning fortæller din læser, hvad han/hun skal læse om; i disse eksempler hhv. dig, din uddannelse eller dit brede kendskab. Bemærk også skiftet i autoritet fra den første til den sidste sætning. Når ”jeg” helt er fraværende, er fokus 100% på kompetencerne. Du tager ejerskab for dine kompetencer som det mest naturlige i hele verden.

Hvis du ikke kan se forskellen mellem sætningerne, så tænk dem ind i det afsnit, de vil optræde i. Det kan ikke undgås, at der vil stå “jeg” mange andre steder. Selvom du ikke køber den med autoritet, så er her i hvert fald en nem løsning til at variere sproget.

Det er umuligt helt at undgå brugen af ”jeg”, og det skal man heller ikke. Så forsvinder personligheden. Det handler om at tage ejerskab på de rigtige tidspunkter. Prøv at lave tricket med at markere alle dine ”jeg’er” med fed og se selv, hvor slem du er. Vend et par sætninger rundt på denne måde og se om ikke resultatet bliver bedre. Det kræver lidt øvelse, før man gør det naturligt, men det er investeringen værd. Undgå som absolut minimum at starte alle dine afsnit med ”jeg”. Så bliver de ekstra tydelige og ekstra trælse for sprogpernitne mennesker som jeg.

Men, men, men

Det siges, at kvinder er mindre tilbøjelige til at søge stillinger, hvor de ikke opfylder alle krav, hvorimod mænd fokuserer på de ting, de kan. Jeg tror, den tendens er ved at forsvinde, men mere interessant er sådan set også, hvordan man håndterer de krav, man ikke lever op til.

Så snart du bruger ordet ”men” mister sætningen autoritet. Vi kender det fx fra dårlige undskyldninger: ”Undskyld, jeg råbte af dig, men du var irriterende”. Man forsøger at forklare sig og overtale den anden til at se tingene fra ens eget synspunkt, men i realiteten opleves det som moderering af en udtalelse.  Du skal ikke argumentere dig frem til en jobsamtale på denne måde. Du skal spille alle dine bedste kort og satse på, at det er nok.

Eksempel:

Jeg er nyuddannet, men det betyder bare, at jeg er fuldt opdateret på den nyeste teori om markedsføring.

Jeg kan ikke bruge Excel, men jeg er superbruger af Word og Powerpoint.

Jeg har ikke før haft budgetansvar, men jeg er rutineret regnskabsfører.

Du behøver ikke svare på hvert eneste punkt i stillingsopslaget. Det er ikke løgn at nøjes med den del, der her er markeret med fed. Du risikerer at henlede opmærksomheden på et punkt, som i virkeligheden ikke var så vigtigt for arbejdsgiveren, men ved at fremhæve dine mangler giver du dem årsagen til at smide dig i nej-bunken. Tal om de ting, der giver dig autoritet som ansøger. Hvis de vil vide mere, så kan de altid tjekke dit CV.

Hvis du er typen, der laver disse ”men”-sætninger, så bemærk, at jeg aldrig vil anbefale, at man lyver. At gøre sådan her er ikke engang en hvid løgn eller en undvigelse af sandheden. Sandheden står altid i dit CV, så hvis Excel betyder noget for dem, så må de kigge efter det der. Det er dig, der styrer indholdet i din ansøgning, så hvorfor i alverden hænge dig i de ting, du ikke kan. Vis i stedet autoritet over dem, du kan.

Markedsfør dig selv!

For nyligt havde jeg fornøjelsen af at opleve en af Danmarks ubestridte guruer inden for social marketing, Thomas Bigum. Eksemplificeret i de to figurer Svend og Johnny havde han et fantastisk billede på, hvordan markedsføringens grundbetingelser har ændret sig i dag, hvor målet er tiltrækning og deling fremfor envejskommunikation. Eksemplet kan med rette overføres på ansøgninger.

Svend stiller sig midt på dansegulvet, hopper rundt og skaber sig i et forsøg på at tiltrække opmærksomhed. ”Mig! Mig! Se mig! Jeg kan ikke danse, men jeg kan skabe mig helt tosset”.

Johnny kender vi alle som Patrick Swayzes rolle i Dirty Dancing. Der er et nærmest ikonisk billede fra filmen, hvor Johnny sidder på gulvet, og Baby kommer kravlende over til ham. Johnny udstråler autoritet og selvsikkerhed. Han ved, hvem han er, og han behøver ikke bevise noget. Sikkerheden er tiltrækkende.

Budskabet for dagen lød – og lyder hermed videre fra mig: Mindre Svend, mere Johnny!

Skriv en kommentar

Filed under Uncategorized

Skriv et svar

