Mens du venter

Uden arbejdstid er der ingen fritid, bare tid. Og tid. Og mer’ tid. Sådan har jeg det i hvert fald. Problemet er, hvordan man bedst bruger al denne tid. Størstedelen går naturligt til jobsøgning, men man kunne jo også sætte tid af til at blive en mere attraktiv ansøger. Her er nogle nemme steder at starte, som samtidig kan vise en arbejdsgiver, hvad du kan.

Facebook CMS

Sociale medier er nærmest uundgåelige for de fleste firmaer i dag. Næsten enhver stilling, som tilnærmelsesvist har noget med kommunikation eller markedsføring at gøre, vil også nævne sociale medier. Der er ikke nogen fast opskrift på en god Facebook-profil, da den kræver en forståelse for lige netop det firma, man repræsenterer, men der er nogle andre smarte ting og sager, man kan øve sig i, mens man venter på jobbet.

Konkurrencer, kampagner, kontaktformularer osv. på Facebook er gode måder at komme i kontakt med sin målgruppe på. Der var engang, det krævede store ressourcer at udvikle apps til dette, men de tider er heldigvis ovre. I dag kan enhver med lidt øvelse lave en professionelt udseende kampagne. Hemmeligheden er tjenester som fx Shortstack.

Sådan gør du

Først skal du bruge en side at øve dig på. Gå til din Facebook-wall og scroll ned forbi reklamerne i højre side. Der står noget med ”Dansk” og ”Vilkår” og er muligheden for at klikke på en pil ud for ”Mere”. Klik på pilen og vælg ”Opret en side”. Vælg den type side, du vil lave, og følg vejledningen. Din side oprettes med det samme og er automatisk synlig for omverdenen. Klik på ”Rediger side” og vælg ”Administrer tilladelser”. Øverst på siden, der kommer frem, kan du slå synligheden fra, så det kun er administratorer, der kan se den.

Herefter går du til Shortstack.com. Log på med din Facebook-profil, så burde Shortstack automatisk finde din side. Hvis du hurtigt vil se, hvad Shortstack kan gøre for dig, så vælg ”Tabs” og ”Create new from template”. Du får nu en masse skabeloner at vælge mellem. Vælg en, klik ”Make Tab” og herefter ”Install Tab”. Vælg ”Quick publish” og knyt din tab til din nye Facebook-side. Gå til din Facebook-side og opdater, hvorefter din nye side gerne skulle være synlig som en underside ved siden af ikonet med ”Billeder”.

Der er naturligvis meget mere i det end bare dette, men det er her, al din overskudstid kommer ind i billedet. På YouTube har Shortstack lagt en masse tutorials, som kan hjælpe dig i gang med at bruge det bedst muligt. Har du en fritidsinteresse eller nogen professionelle kompetencer, du vil vise frem, eller er du måske frivillig i en forening? Måske det var en idé at bygge en Facebook-side op på denne måde. Det er nemlig også meget billigt for en kommende arbejdsgiver at benytte dette system. Vis at du kan tilbyde mere end interessante statusopdateringer og samtidig spare en arbejdsgiver for udgiften til et webbureau.

Google-sites

Jeg er en stor fan af Google-sites, som jeg flere gange har brugt til at lave sider omkring forskellige samarbejder. Til dette formål kan man gøre sit site usynligt for alle andre end de, som har tilladelse eller et link til siden, og derfor samle selv private dokumenter, billeder og lignende på sitet. Det kan altså fungere som et gratis intranet for samarbejder og projekter. Google tilbyder integration med alle deres andre værktøjer, og hvis du ejer eller køber et domænenavn, kan du også ændre adressen fra site.google.com/XXX til dit domænenavn. Det kan kort sagt blive din personlige hjemmeside med en masse smarte funktioner på.

Sådan gør du

Hvis du ikke allerede har en google-konto, skal du oprette en. Herefter går du til sites.google.com. Klik ”Opret” og kig for eksempel igennem Galleriet for at have en skabelon at starte på. Det gør det igen noget nemmere at se et resultat hurtigt. Så kan du altid lave det om, når du ved lidt mere om, hvad mulighederne er. Vælg en skabelon, følg vejledningen, og før du ved af det, har du din helt egen hjemmeside. Den kunne jo også bruges til at vise alle dine mange kvaliteter til en kommende arbejdsgiver.

Google tilbyder vist selv en rundvisning, når du har oprettet sitet, men ellers er her igen masser af hjælp at hente i tutorials på YouTube.

Prezi

Prezi er sådan set bare en avanceret udgave af Powerpoint. Har du dog ligesom jeg bandet og svovlet (på en pæn og damet måde, naturligvis) over Powerpoints irriterende tendens til at ændre størrelser på bokse og bogstaver og hvad ved jeg, så er Prezi godt at forsøge sig med. En Prezi ses som én stor væg, hvor du zoomer ud og ind på de ting, du vil præsentere. Det giver et helt andet indtryk, end Powerpoints slides.

Gå til Prezi.com og opret en profil, så bliver du automatisk introduceret til systemet. Jeg startede selv med at lave en præsentation af mig selv, som jeg smed på LinkedIn. Den er så vidt set af godt 100 personer. Du kunne jo prøve det samme. På LinkedIn kan du jo også lægge præsentationer på din profil, så hvorfor ikke prøve?

Er der andet?

Det var lige tre hurtige værktøjer, som er nemme at komme i gang med og som kan hjælpe med at vise dine kompetencer – alt imens det hjælper dig med at opbygge nogle nye. Er der andre, jeg ikke kender til, så hører jeg naturligvis gerne op om dem. Det kan altid betale sig at blive klogere.

Skriv en kommentar

Filed under Uncategorized

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s