Arbejdsgiver har ordet, del 2

Så er sidste del af interviewet med Eva Jonassen, ansvarlig for rekruttering for eBay i Danmark og Sverige, klar.

Hvordan læser du et CV? Antal års erfaring? Kan man overtale nogen til at satse?

I virkeligheden kan det jo godt være noget, der er kommet ud af den her første snak om, hvad er det for en stilling, vi har her, hvad skal vedkommende levere, og hvad for nogle kompetencer har man brug for. Det kan være, at man siger, at det her har vi ikke selv prøvet før, eller det er nogle kernetekniske færdigheder, man skal have, men det vigtigste er egentligt, at man er åben og nysgerrig. Så der kan netop godt være nogle ting, som gør, at man kigger i retning af en, som netop har gjort et spring eller har gjort noget forskelligt. At man vægter det højt i jobbet.

Det kan også være i konkrete organisationer – vores i hvert fald – at der sker noget hele tiden, så din situation lige nu er, at du hører til denne afdeling og refererer til denne person, og dine opgaver er sådan her, men om et halvt år ser det sandsynligvis anderledes ud. Så vi vil ofte kigge efter det i alle, vi ansætter. At man ikke bliver slået helt ud af at tingene ændrer sig.

Sådan vil det være i nogle tilfælde, men så er der andre, hvor det er en ren driftsopgave, hvor det hele bare skal blive ved med at køre, og det vigtigste er, at der ikke er noget, der falder på gulvet, så det er stabilitet, der er brug for. Så kan det være en anden situation. Det kan også variere fra en stor virksomhed til en lille virksomhed, hvor du kan have en nøglemedarbejder, hvormed alting står og falder, og den her type opgaver bare skal leveres dag ud og dag ind. Så bliver du måske mere konservativ, end hvis du har et større setup, og nogen kan dække ind over nogle forskellige opgaver.

Jeg hører mange, som har nogle selvoplevede fordomme – at de har svært ved at komme ind, fordi de er for gamle eller for tykke eller for tynde. Er det reelt oplevet?

Mig bekendt så bakker statistikkerne en lille smule op om aldersudfordringen. At hvis du er blevet ledig, når du er 50 eller midt 50, så kan det godt være sværere for dig at få et nyt job, men det er endnu værre for de nyuddannede. Jeg vil helst forhold mig til noget, man så vidt muligt kan dokumentere. Så kan jeg selv have nogle holdninger til det. Min holdning er, at det handler om de kompetencer, der skal til, og hvor godt hun/han leverer i jobbet. Det er ikke aldersbetinget.

Oplever du, at det er noget, der skinner igennem i ansøgninger?

Jeg synes ikke, det er så typisk, der hvor jeg sidder nu, men jeg har læst mange ansøgninger tidligere, hvor man prøver at undlade at skrive, hvor gammel man er, og på en eller anden måde skjuler det og skriver meget om, hvor utroligt frisk, man er. Netop som lidt antyder, at jeg tror, du er fordomsfuld over for nogen, der er over 50. Så bliver man jo i tvivl. Er der noget der? Men det fylder ikke meget hverken hos mig personligt eller hos os ved eBay. Vi har politikker om, at alle skal være velkomne, som vi også holder os til. Det samme gælder snakken om kvinder, om de skal have børn. Hvis du vil ansætte nogle kvinder, så er det altså en præmis, og vores brugere er for en stor del kvinder, og vi vil gerne øge shoppingfrekvensen. Screening på køn er ikke noget, jeg synes hører til i en udvælgelsesproces.

Det er lidt en udfordring at sidde som nyuddannet. Hvordan skal man sidde og forestille sig en hverdag i en virksomhed? Hvad kan få nogen til at kigge på en nyuddannet i stedet for en som bare har to års erfaring?

For det første så ville man være fornuftig, hvis man tænkte på det her, før man var nyuddannet, altså mens man stadigvæk var studerende. At man sørgede for at få sig noget relevant erfaring, så man kunne hægte sine generelle akademikerkompetencer op på noget af det.

Jeg tror, det er svært at kaste en trylleformular ned over en ansøgning og et CV, som kommer til at gøre en stor forskel. Jeg tror igen, det starter lidt tidligere, nemlig ude i virksomheden, hvor man diskuterer, hvad det er, man har brug for. For vores vedkommende vil vi gerne hyre nogle flere nyuddannede ind, end vi har gjort hidtil. Så for os er det egentligt lidt omvendt. Men jeg tror generelt– og det er måske en effekt af finanskrisen – at man kan godt blive ramt af, at man skal konsolidere; man skal sørge for, at driften fungerer, og med det følger måske lidt en konservatisme. Når man så skal ansætte en ny, skal vedkommende kunne levere fra dag 1, og der vil en nyuddannet typisk have en lidt længere indkøringsperiode.

Nu er det jo malet med den brede pensel, men hvis man omvendt har positive forventninger til en nyuddannet, så kan det jo være en øget grad af nysgerrighed og nogle friske redskaber i værktøjskassen. Konkret i forhold til vores tilfælde kan det være, at vi har brug for dem, der starter på deres mobiltelefon, før de starter på deres laptop og alt det der. Vi vil måske have gavn af det i forhold til innovation. Så jeg synes, at ligesom der kan være nogle fordomme, så kan der også være nogle positive forventninger til en nyuddannet. Dem kan man søge at slå på. Og så kan man bevise, at man rent faktisk er dygtig til at sætte sig ind i et nyt stofområde og filtrere det væsentlige fra det uvæsentlige ved, at man laver noget ordentligt research på, hvad det er for en virksomhed, og hvad det er konkret, man kan byde ind med.

Nu er det noget tid siden, jeg har læst nyuddannede ansøgninger i stort omfang, men for bare to år siden var det meget præget af, at det måske var første gang, man satte sig ned og skrev en ansøgning og et CV og så fandt man måske noget på nettet, som man tog udgangspunkt i. Tit præget af noget gammeldags brevformulering, som var sådan lidt tantepræget i sproget, og som gjorde det modsatte af det, som det skulle, nemlig at trække læseren ind til sig og netop afspejle, at man var det der yngre, nyuddannede, friske menneske. Så glem hvad alle mennesker siger om, hvordan du skal skrive en ansøgning og sæt dig ned og lav dit forarbejde og sørg for, at det er dig som person, der skinner igennem.

Hvordan oplever du jobmarkedet nu? Hvad ville være dit bedste råd på dette jobmarked?

Jeg oplever, at jobmarkedet er fragmenteret. At der er nogle typer af stillinger, man har svært ved at få besat, og der er andre typer stillinger, hvor der er rigtigt mange om buddet. Så det er fragmenteret, og der er nogle som jobsøgere, der er heldige og kan sige deres nuværende job op med god ro i maven og finde noget nyt i løbet af 14 dage. Og så er der andre, som må kæmpe en hårdere kamp.

I hele den her snak om online, så ville mit råd nok være, at man får ikke et job og en kontrakt sendt gennem LinkedIn. Der er nogle skridt før det, og kontakten vil altid være vigtig. Så hvis du har mulighed for at komme ud og snakke med nogle mennesker konkret, så ville jeg sørge for at få gjort det. Og også tage bestik af din egen situation – hvad er mit marked? Hvad er mine kompetencer? Hvor vil jeg gerne hen?

Står du i den situation, at du mangler et job, fordi du er ledig, du er nyuddannet, eller hvad situation nu må være, eller står du der, hvor du har et job, men gerne på den længere bane vil finde et job, så er det to forskellige situationer, og der skal to forskellige handleplaner til. Hvis du sidder i job har du en anden ro på, og du kan arbejde med din synlighed og tage nogle kaffemøder engang imellem. Hvis du er i den anden situation og du ikke har et job, så har du et mere akut problem, og der vil jeg gå meget mere efter konkrete actions. Tag kontakt til de personer, du tror, kan have en indvirkning på, om du kan få et job. Så du kan stadig godt bruge LinkedIn og de der andre metoder, men sørg for at det ikke kun er den langsigtede opbygning af synlighed, men at du også konkret tager fat i nogle mennesker og siger, ”min situation er den og den, du har en interessant profil, din virksomhed…”. At man tager nogle konkrete kontakter og forsøger at få en form for aftale og et uformelt møde.

Gemmer I ansøgninger? Og har det så noget at sige, om folk følger op på deres afslag?

Ja, vi gemmer dem. Og ja, det har det jo. Jeg vil gerne bilde mig ind, at vi gør alting så videnskabeligt og databaseret som muligt, men selvfølgelig betyder det også noget. Specielt i de situationer, hvor du måske har nogle typer af stillinger, du besætter jævnligt, så der kan godt være dukket en ny mulighed op siden sidst. Der er da nogen, der ligger mere ’top of mind’ end andre. Det kan være nogen, der har gjort et positivt indtryk på en eller anden måde, eller det kan være den, der lige har ringet i går. Så det ville være løgn, hvis jeg sagde, at det ikke betød noget. Det er klart, det er også en balance, hvor man jo altid skal have en vis respekt for folks tid og så videre. Men jo, det betyder noget. Man signalerer jo interesse og engagement. Det er jo nogle af de ting, jeg tænker, man netop kan signalere bedre med sin adfærd, end hvis man skriver ”jeg er smadder engageret”.

Skriv en kommentar

Filed under Uncategorized

Skriv et svar

